Find din målgruppe og ram plet med din markedsføring

Markedsføring koster både tid og penge. Men hvis du sørger for at kende din målgruppe, er der rigtig mange penge at spare.

Når jeg spørger nye kunder om, hvem deres målgruppe er, får jeg ofte svar som:

  • Jeg vil da sælge mine varer til alle, der vil købe
  • Min målgruppe er alle voksne danskere, der spiser frokost
  • Alle kvinder mellem 20 og 65 år

Og det er der jo sådan set ikke noget galt i. Bortset fra at det ikke er rigtigt.
Du opfatter det måske som en positiv ting at have en bred målgruppe, men i virkeligheden begår du en stor fejl, hvis du ikke gør dig den umage at definere dine primære og sekundære målgrupper.

For taler du til alle, er der ingen, der hører efter. Og kun hvis du er i stand til at sætte dig i dine kunders sted, kan du løse deres udfordringer og tilpasse din kommunikation til deres behov.

Først når du finder frem til en veldefineret målgruppe, vil du får maksimalt udbytte af din markedsføring.

Sådan finder du din målgruppe:

U

Identificer din drømmekunde

Tænk over hvilke kunder, du bedst kan lide at arbejde med. Hvad adskiller dem fra dine øvrige kunder? Arbejder de indenfor en specifik branche? Har de andre fællestræk? Og hvad er det, der gør dem interessante for dig at arbejde med?

Lav en persona

Når du har identificeret din drømmekunde, laver du en persona, der matcher beskrivelsen. Fremover vil din persona være din primære målgruppe, og når du laver et nyt produkt, er det interessante ikke, hvad du synes om det, men hvad din persona synes om det.

Fang din personas interesse

Når din persona er født, skal du overveje, hvor og hvordan du fanger hans eller hendes interesse. Hvilke sociale medier vil personen benytte sig af, og hvad kan udløse et køb? Svarene vil gøre det lettere for dig at få maksimalt udbytte af hver eneste annoncekrone.

Skal jeg ringe til dig?

Indtast dine kontaktoplysninger, så ringer jeg til dig, så snart jeg kan…

8 + 13 =